Tror på dobling til MIPIM i 2016
Rundt 20 bergensere var på årets Mipim i Cannes. Neste år håper bergensdelegasjonen på enda flere.
– I fjor var vi under ti. I år var vi rundt 20. Klarer vi 40 til neste år er det veldig bra, sier styreleder i Norsk Eiendom og administrerende direktør i Stadsporten, Stein Olav Onarheim.
Minglearena
En av de som var med var Tor Fredrik Müller i EGD Property. Han mener utbyttet av å være i Cannes har vært stort.
– Vi reiste først og fremst for å få impulser fra andre land og byer. På messen så vi for eksempel ulike måter å presentere nye prosjekter på, og det var inspirerende, sier Müller.
Han forteller også at de møtte en rekke potensielle samarbeidspartnere, noe han er overbevist om at kommer til å se positive effekter av fremover.
– Samtidig var det også veldig kjekt å reise sammen med bergensdelegasjonen. Vi har blitt godt kjent og det er en fantastisk gjeng, sier Müller.
Med i bergensdelegasjonen var Audun Hasti fra EGD Holding, Tor Instanes fra GC Rieber Eiendom, Christine Kahrs fra Paal Kahrs Eiendom, Roy-Eddy Lie fra Liegruppen, Stein Olaf Onarheim og Marit Warncke fra Bergen Næringsråd.
– Vi kommer definitivt til å reise ned igjen neste år, sier Müller.
Les også:
Rekordoppslutning om Mipim
Vil åpne opp øynene for Stavanger
Trenger ikke billett
Mange opplever imidlertid at prisen for å reise til Cannes kan være høy og de er usikre på effekten ved å være til stede. Arrangørene tar seg godt betalt for billettene, samtidig som hotellene i byen skrur prisene ganske kraftig opp den uken Mipim varer. Men man trenger ikke ha billett for å få stort utbytte av messen og konferansen. Faktisk er det gjerne slik at de mest rutinerte Mipim-deltakerne ikke bruker penger på billett til konferansen i det hele tatt. Nettverkingen skjer på byens restauranter og utesteder og på private arrangementer. Det som er viktig er dermed å sørge for at man har innpass på noen av de arrangementene hvor man kan treffe de aktørene som man ønsker å slå av en prat med.
Det har vært verd hver krone
Det nyetablerte advokatkontoret Hammervoll Pind var til stede i Cannes med tre representanter. Selskapet satser tungt på eiendom og Mipim var derfor en naturlig arena for dem. De reiser garantert ned igjen.
– Vi har snakket med eksisterende kunder, potensielle kunder, samarbeidspartnere og mulige samarbeidspartnere. Turen har vært en suksess og har allerede betalt seg, sier managing partner i Hammervoll Pind, Anders Pind.
Han beskriver det som nettopp er essensen med Mipim. Det er et møtested hvor eiendomsbransjen møtes og snakkes i en uformell sammenheng.
– Vi reiser ikke til Cannes for å treffe de store utenlandske aktørene, men for å treffe gamle og nye bekjente i det norske eiendomsmarkedet. Mange av de vi ser på som interessante kunder er til stede og vi har fått snakket med flere av dem, sier Pind.
De fleste som betyr noe i det norske eiendomsmarkedet er med andre ord til stede på messen, og en bedre arena for å knytte nye kontakter og å pleie de man allerede har finnes derfor ikke.
– Det er derfor synd at det bergenske eiendomsmarkedet ikke i større grad forstår dette, sier managing partner for Hammervoll Pind i Bergen, Ivar Hillestad.
Hyggelig avbrekk
Han håper at Bergen neste år kan reise med en større delegasjon til Cannes.
– Vi kommer definitivt til å reise tilbake. Det handler ikke bare om at vi er overbevist om at dette betyr business for oss, men selvfølgelig også om at det er et svært hyggelig avbrekk fra en ellers travel hverdag, sier Hillestad.
I tillegg til de vi har snakket med representerte også aktører fra Advokatfirmaet Schjødt, Wikborg Rein, Sweco, DNB Markets, EY, Mad, Link Arkitekter, GC Rieber Eiendom, Kahrs Eiendom og Bergen Næringsråd Bergen i Cannes.